Podnikatel v roce 2009 – čát 2 Negativa

Daň z příjmů, slevy a odvody – skoro neušetříme Od roku 2009 neklesá daň z příjmů fyzických osob a zůstává na úrovni 15 %. Rezignaci na pokles daně má vyvážit pokles odvodů o 1,5 procentního bodu. Stejné pro rok 2009 zůstanou zřejmě i slevy na dani. Změnami pro rok 2009 tak asi nikomu peněženka moc neztloustne. Autoři budou platit povinně důchodové pojištění, a to vždy Všechny osoby pracující na základě autorskoprávních vztahů nebo vykonávající nezávislá povolání musí od 1. ledna 2009 platit povinně důchodové pojištění, bez ohledu na soustavnost nebo nesoustavnost vykonávání této práce. Podmínku soustavnosti zrušila novela zákona o důchodovém pojištění.

Autoři nebo ti, kteří pracují v nezávislém povolání a dosud důchodové pojištění neplatili s odvoláním na nesoustavnost práce, se musí k platbě přihlásit na České správě sociálního zabezpečení, a to formulářem Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti. Nejpozději do 8. února 2009. Zároveň roste rozhodná částka důležitá pro posouzení hlavní a vedlejší samostatné výdělečné činnosti z 51 744 Kč na 56 532 Kč.

Zaměstnavatel zaplatí za marody Nový zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců zavádí povinnost zaměstnavatele vyplácet nemocenskou svým zaměstnancům, a to v prvních 14 dnech nemoci. Nárok na nemocenskou od státu budou mít až od patnáctého dne nemoci. Novinkou si polepší hlavně zaměstnanci s vyššími příjmy. Zálohy do dvacátého Částka ročního vyměřovacího základu nesmí být od 1. ledna 2009 nižší než 50 % daňového základu. OSVČ si také nebude moci určit měsíční vyměřovací základ.

Zálohy na sociální zabezpečení pak budou nově splatné v období mezi 1. a 20. dnem v měsíci. Povinné ručení na každého čtyřkolové vozítko Povinnost a platba navíc přibude (nejen) podnikatelům, kteří si v garáži oprašují svého nepojízdného miláčka na čtyřech kolech.

Za každé vozidlo zařazené v registru řidičů totiž bude muset od ledna jeho majitel platit povinné ručení. Bez ohledu na to, jestli auto používá nebo ne, jestli je dokonce nepojízdné nebo určené především na náhradní díly. Ten, kdo nepoužívané nebo třeba už ani neexistující vozidlo jen zapomněl z registru odhlásit, má poslední šanci před tím, než bude muset začít povinné ručení platit. A to do konce roku 2008 předložením čestného prohlášení o zániku vozidla.

Čtěte více na: Daně v roce 2009 klesnou jen nepatrně, nepolepšíme si

Podnikatel v roce 2009 – čát 2 Negativa